De Weijer Design BNO houdt u op de hoogte

Bij De Weijer Design BNO wordt steeds nagedacht over optimalisering van de service en de actuele ontwikkelingen in het communicatievak. Lees hier onze tips en meningen.

Een logo is niet zomaar een mooi plaatje

18 mei 2009
Onderwerp: briefing
door

Een logo ontstaat niet zomaar. Daar gaat heel wat studie aan vooraf. Niet alleen voor de ontwerper, ook de aanvrager dient een aantal zaken voor zichzelf vooraf vast te stellen.

Wat dient men te weten wanneer er een logo moet worden ontworpen?
Allereerst is het belangrijk te weten wat er waarschijnlijk allemaal nodig is aan huisstijldragers. Denk hierbij ook aan wat er in de toekomst misschien nodig zou kunnen zijn.

  • stationery zoals visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, stickers, memovellen, fax-vellen e.d.
  • pr- en informatiemateriaal zoals brochures, folders, offertemappen, nieuwsbrieven, jaarverslag, relatiegeschenken, textiel, formulieren e.d.
  • reclame-toepassingen zoals auto-reclame, advertenties, vlaggen, spandoeken, billboards, banieren, beurswanden e.d.
  • digitaal materiaal zoals een website, banners, een e-mail stramien e.d.
  • de inrichting van de bedrijfsruimte, van balie tot mokken, van muurkleuren tot bewegwijzeringsborden
  • bedrijfskleding

Beeld van het bedrijf

  • welke doelgroep(en) het logo moet aanspreken en hoe omschrijf je deze;
  • wat je wilt bereiken met het logo;
  • wat het logo uit moet dragen.
  • Wat is de relatie tot jouw bedrijf/product? Zijn het kopers, potentiële kopers, gebruikers, distributeurs, toeleveranciers etc.?
  • Hoe is hun perceptie van jouw bedrijf of product?
  • Welke bedrijfs-/product-eigenschappen vind jij voor hen belangrijk en welke vinden zij zelf belangrijk?

Doelen voor het logo design
Je kunt met een product- of bedrijfslogo heel wat doelen nastreven. Vaak kun je als hoofddoelen formuleren dat:

  • het logo de herkenbaarheid vergroot;
  • het logo het onderscheid bevordert t.o.v. de concurrentie;
  • het logo de merkvoorkeur bevordert door een bepaald imago te creëren (de uitstraling).

Kleurgebruik in het logo
Er moeten afspraken over het kleurgebruik in het logo worden gemaakt. Enkele aandachtspunten:

  • Zijn er bestaande bedrijfskleuren?
  • Heeft de opdrachtgever bepaalde kleuren in gedachten. Zo ja, welke en waarom precies?
  • Geef aan in welke gevallen het logo in zwart/wit gereproduceerd moet worden (denk aan faxen, relatiegeschenken, zwart/wit advertenties e.d.).
  • Zijn er budgetoverwegingen die het kleurgebruik beïnvloeden? Heeft bijv. een tweekleuren-logo de voorkeur boven full colour werk ivm de kosten?
  • Moet de ontwerper rekening houden met kleurreproductie op beeldschermen? Betekent dat bijv. beperkingen t.a.v. Pantone-kleuren of full colour gebruik?
  • Stelt de reproductie in een aantal gevallen eisen aan de kleurkeuze of het gebruik van bepaalde kleurenstandaards? Moeten kleuren bijv. kleurgetrouw op muren, auto’s, polyester etc. gereproduceerd worden?

Voorbeelden van mooie logo’s
Het is voor de ontwerper verhelderend wanneer de opdrachtgever wat voorbeelden laat zien van logo’s die hem of haar aanspreken, maar wel inclusief toelichting waarom. Ook dat helpt de logo ontwerper een beeld te vormen van het bedrijf.

En dan aan de slag
Met al deze wetenswaardigheden in ons achterhoofd gaan we als ontwerpers aan de slag. We zoeken verschillende metaforen die staan voor het bedrijf en hun visie. Deze metaforen gaan we vervolgens als schetsen uitwerken. Gewoon nog met potlood op papier. Vaak ontstaan er vellen vol met krabbels waarvan je de helft na afloop aan de kant kunt leggen omdat dit nooit wat zal worden. Er zullen een aantal vormen naar voren komen die potentieel in zich hebben om een goed sterk beeldmerk te vormen. In samenwerking met de klant kies je een paar van deze vormen uit en die worden dan digitaal verwerkt. Vooralsnog werken we in deze fase nog in zwart wit. Een logo kleur kan heel mooi zijn maar wordt voornamelijk gebruikt om een vorm te versterken. Een goed logo zal ook in zwart wit overeind moeten blijven. Nadat we het logo digitaal hebben uitgewerkt gaan we kijken naar het toepassen van tekst bij het beeldmerk en kleuren.  De ene kleur zal beter werken dan de andere, en ook het lettertype dat gebruikt gaat worden is erg bepalend voor de beeldvorming. Op meerdere momenten in dit proces zullen we terug moeten blijven kijken naar de briefing om te kijken of we hier nog steeds aan voldoen. En zo kom je gaandeweg op een logo wat precies past bij het bedrijf wat ons gebrieft heeft.