De Weijer Design BNO houdt u op de hoogte
Bij De Weijer Design BNO wordt steeds nagedacht over optimalisering van de service en de actuele ontwikkelingen in het communicatievak. Lees hier onze tips en meningen.
Bij De Weijer Design BNO wordt steeds nagedacht over optimalisering van de service en de actuele ontwikkelingen in het communicatievak. Lees hier onze tips en meningen.
Een logo ontstaat niet zomaar. Daar gaat heel wat studie aan vooraf. Niet alleen voor de ontwerper, ook de aanvrager dient een aantal zaken voor zichzelf vooraf vast te stellen.
Wat dient men te weten wanneer er een logo moet worden ontworpen?
Allereerst is het belangrijk te weten wat er waarschijnlijk allemaal nodig is aan huisstijldragers. Denk hierbij ook aan wat er in de toekomst misschien nodig zou kunnen zijn.
Beeld van het bedrijf
Doelen voor het logo design
Je kunt met een product- of bedrijfslogo heel wat doelen nastreven. Vaak kun je als hoofddoelen formuleren dat:
Kleurgebruik in het logo
Er moeten afspraken over het kleurgebruik in het logo worden gemaakt. Enkele aandachtspunten:
Voorbeelden van mooie logo’s
Het is voor de ontwerper verhelderend wanneer de opdrachtgever wat voorbeelden laat zien van logo’s die hem of haar aanspreken, maar wel inclusief toelichting waarom. Ook dat helpt de logo ontwerper een beeld te vormen van het bedrijf.
En dan aan de slag
Met al deze wetenswaardigheden in ons achterhoofd gaan we als ontwerpers aan de slag. We zoeken verschillende metaforen die staan voor het bedrijf en hun visie. Deze metaforen gaan we vervolgens als schetsen uitwerken. Gewoon nog met potlood op papier. Vaak ontstaan er vellen vol met krabbels waarvan je de helft na afloop aan de kant kunt leggen omdat dit nooit wat zal worden. Er zullen een aantal vormen naar voren komen die potentieel in zich hebben om een goed sterk beeldmerk te vormen. In samenwerking met de klant kies je een paar van deze vormen uit en die worden dan digitaal verwerkt. Vooralsnog werken we in deze fase nog in zwart wit. Een logo kleur kan heel mooi zijn maar wordt voornamelijk gebruikt om een vorm te versterken. Een goed logo zal ook in zwart wit overeind moeten blijven. Nadat we het logo digitaal hebben uitgewerkt gaan we kijken naar het toepassen van tekst bij het beeldmerk en kleuren. De ene kleur zal beter werken dan de andere, en ook het lettertype dat gebruikt gaat worden is erg bepalend voor de beeldvorming. Op meerdere momenten in dit proces zullen we terug moeten blijven kijken naar de briefing om te kijken of we hier nog steeds aan voldoen. En zo kom je gaandeweg op een logo wat precies past bij het bedrijf wat ons gebrieft heeft.