De Weijer Design BNO houdt u op de hoogte
Bij De Weijer Design BNO wordt steeds nagedacht over optimalisering van de service en de actuele ontwikkelingen in het communicatievak. Lees hier onze tips en meningen.
Bij De Weijer Design BNO wordt steeds nagedacht over optimalisering van de service en de actuele ontwikkelingen in het communicatievak. Lees hier onze tips en meningen.
Een bezoeker van je site is over het algemeen niet per ongeluk op je site terecht gekomen.
Hij of zij heeft op een link geklikt op een andere site omdat deze interessant leek of heeft direct een URL ingevoerd die hij of zij doorgekregen heeft.
Vaker nog heeft de bezoeker een zoekopdracht gegeven in een zoekmachine, bijvoorbeeld Google, en je site gevonden.
De bezoeker is ergens naar op zoek en hoopt het te vinden op jouw site.
Hierdoor is je bezoeker een ‘mogelijk toekomstige klant’, een MTK.
Nu is MTK geen algemeen bekende afkorting maar wel makkelijker om te tikken, dus ik zal vanaf nu MTK gebruiken.
Dit artikel richt zich op de zoekresultaten van Google en hoe wij daar de MTK mee kunnen helpen.
Google als winkelstraat
Google is als een winkelstraat die de MTK zelf heeft samengesteld door middel van een zoekopdracht.
Deze winkelstraat bestaat uit allemaal gelijke gevels, zogenaamde snippets, met een uithangbord (de titel) en een adres (de URL).
Als al de gevels er hetzelfde uitzien, hoe moet je dan zorgen dat de MTK jouw winkel verkiest boven de winkel van de buurman?
De snippet moet zoveel mogelijk relevante informatie verstrekken en ook nog leesbaar zijn.
Als de MTK een snippet vindt met daarin de juiste uitleg van zijn zoekwoord dan is de volgende stap, doorklikken, gauw gemaakt.
Analyse van een snippet
Een snippet is een korte omschrijving van een pagina.
Een snippet heeft de volgende onderdelen.
Laten we kijken hoe we deze onderdelen vorm kunnen geven zodat de MTK weet waar hij aan toe is als hij verder klikt.
De titel
Dit is de titel zoals deze aan de bovenkant van uw browser staat.
Hierboven zal nu het volgende staan “elke bezoeker is een mogelijk toekomstige klant | De Weijer Design BNO | Bureau voor grafische vormgeving”
Deze titel bestaat uit de naam van het artikel, de naam van het bedrijf en het soort bedrijf.
Dit laat weinig te raden over.
De titel moet betrouwbaar ogen en de MTK genoeg informatie geven om het besluit te nemen om verder te klikken.
Helaas zien we maar al te vaak:
– dat er helemaal geen titel is aangegeven in de code.
– dat de pagina’s geen relevante informatie geven.
– of dat alle pagina’s van de site dezelfde titel hebben.
De snippet zelf
De snippet wordt allereerst gevormd door de description META TAG.
Mocht het zoekwoord die de MTK ingetikt heeft gevonden worden in de description META TAG dan zal deze weergegeven worden.
Deze TAG is tijdens de bouw gekozen en kan daarom net zo geschreven worden als dat je zelf zou willen.
Deze description kan je meerdere keren per jaar wijzigen of aanscherpen als je de zoekopdrachten binnen je site geanalyseerd hebt zodat er nog meer mensen op je site terechtkomen.
Als het zoekwoord niet voorkomt in de Description TAG dan zal gezocht binnen DMOZ dit wordt bijgehouden door een verzameling vrijwilligers die het internet aan het indexeren zijn.
Je meld je aan bij ODP, het Open Directory Project en deze beoordelen vervolgens of jouw site wel voldoet aan bepaalde eisen en of jouw aanmelding wel klopt met de inhoud van je site.
Mocht het zoekwoord nu nog niet gevonden zijn dan gaat Google op zoek binnen de content van de site en knipt vervolgens een stukje tekst en gebruikt deze als snippet.
Als in deze stap je content niet geschreven is als duidelijke en overzichtelijke zinnen dan zal je snippet niets relevants vermelden.
De URL
Wat kun je doen aan de URL?
De URL van je homepage staat vaak vast en is gekozen toen er een domeinnaam aangevraagd werd.
Maar alle URL’s van de volgende pagina’s kunnen ook vormgegeven worden en kunnen al veel vertellen over hoe de site eruit ziet of waar de MTK terecht gaat komen als hij doorklikt.
De volgende URL zegt natuurlijk niet veel en je moet als MTK maar gissen waar je terecht komt en ook is de link te moeilijk om aan iemand door te geven.
Maar de volgend URL beschrijft precies wat je gaat vinden.
Dus wat moet er gebeuren?
Wie regelt dit allemaal?
Dit is gedeeltelijk door de eigenaar van de site prima te doen met behulp van een makkelijk CMS systeem of met een basiskennis van HTML.
Maar in de meeste gevallen moet je dit aan je sitebouwer vragen, als hij dit niet al zelf gedaan heeft!
Dit is het begin van zoekmachine optimalisatie of SEO maar wel de belangrijkste stap naar een goede en dus vindbare site.